بندگی یا زندگی
به نام خداوند مهربان
خداوندا در این ماه مبارک که رحمت خود را شامل بندگان خوب خود می کنی، ما را نیز از نعمات خود بی بهره مساز و توفیق این را به ما بده که مسیر زندگی خود را به درستی تشخیص دهیم.
خیلی نمی خواهم درد دل کنم. ولی باید دردمندی خودم را از این که خوانندگان مطلب قبلی، به طور کافی به متن توجه نکرده بودند ابراز کنم. هر چند که اینجا دردنامه است و این چیز ها طبیعی است.
این بار می خواهم به مناسبت ماه رمضان که بهترین ماه هاست و خدای تعالی آن را منشا پاکیزگی برای انسان ها قرار داده مطلب بسیار مهمی را در زمینه ی اخلاق خدمتتان عرض کنم. البته بنده کمتر از آن هستم که بتوانم بسیاری از شما عزیزان را توصیه کنم ولی حرف ائمه ی اطهار را برای شما می آورم تا شاید کارگر افتد.
در طرح ولایت که شرکت کرده بودم استادی داشتم که حرف جالبی می زد. ایشان می گفت که دلیل آمدن ما به زمین عبادت خداست، خداوند طبق آن آیه ی معروف می فرمایند که "ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون". ما مثل یک دانشجوی شهرستانی می مانیم که از شهرستان راه دوری را آمده تا درس بخواند و آنقدر در خوابگاه خود به کارهای زندگیش مثل پختن و شستن می پردازد که روزی فقط نیم ساعت می تواند درس بخواند که در آن نیم ساعت هم حواسش پرت است. هر وقت هم که به او می گویی بیا و درس بخوان می گوید بگذار زندگیم را بکنم!!
ما در جامعه یمان افراد خوب زیاد داریم. افرادی که نماز می خوانند، روزه می گیرند، مسجد می روند و سعی می کنند کارهای خوب انجام دهند، اما بنده های کمی داریم. یعنی افرادی که قصدشان از زندگی کردن خدمت کردن به خداوند متعال باشد. وقتی که صبح از خواب بلند می شوند به این فکر کنند که خداوند از آنها چه می خواهد. نه اینکه چگونه به امور زندگیشان بپردازند.
دوستان، بنده ی واقعی خداوند بزرگ و کریم بودن بسیار چیز مهمی است. در دعای کمیل حضرت علی علیه السلام می فرمایند: وَ هَبْ لِيَ الْجِدَّ فِي خَشْيَتِكَ وَ الدَّوَامَ فِي الاِتِّصَالِ بِخِدْمَتِكَ.
یعنی خداوندا مرا در اینکه در تمام لحظات عمرم خدمت شما را بکنم یاری فرما. یعنی باید انسان در تمام لحظات عمرش خدمت خدا را بکند. بنده ی کسی بودن یعنی اینکه گوش بدهی که چه می گوید و به آن عمل کنی و فقط در این کار باشی. این طبق گفته ی امام صادق علیه السلام است. (این نقل به مضمون است و ممکن است در مورد دقیق حدیث، بین بندگی و پرستش اشتباه کرده باشم ولی اصل کلام مربوط است)
خداوند تعالی بسیار بسیار در تکریم پیامبر بزرگ اسلام در قرآن کریم سخن فرموده است. ما در تشهد نمازمان وقتی می خواهیم از چنین شخصیتی نام ببریم می گوییم "اشهد ان محمدا عبده و رسوله" یعنی رسول خدا بنده ی درجه اش بنده ی خداست و ما باید به آن شهادت بدهیم که ایشان بنده ی واقعی خدا بوده اند. پس حتما این درجه ای است که بسیار بزرگ است که همه باید در مورد پیامبر اکرم بپذیریم.
حال اگر با این دید حدیث عنوان بصری را دوباره نگاه کنیم شاید خیلی چیزهای بیشتری دستگیرمان شود.
حافظ علیه الرحمه در شعری بسیار فوق العاده می گوید:
به ولای تو که گر بنده ی خویشم خوانی از سر خواجگی کون و مکان برخیزم
زیبایی این گل را هم تقدیم می کنم به چشمانی که این نوشته را خواند:

در هر حال ما را هم دعا کنید که دعای مؤمن در حق مؤمن مستجاب است.
یا علی
